ikke et dårlig valg i det hele tatt
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Øivind's Golf 3 Kicker Solo X 18.
Collapse
X
-
Da bør du begynne å sjekke spenningsfall ved forsterkeren, for om du øker så lite ved å tilføre så mye mer effekt har du et problem et sted. Mulig kassa også slutter å fungere som den skal grunnet port uten avrunding. Dette kan du sjekke ved å måle lyd trykket inni kassa og frontrute ved passelig volum og så gjøre det samme ved maks volum. Forskjellen i lydtrykk skal være det samme, om ikke har porten din sluttet å fungere som en resonator og er bare et hull i en lukket kasse..Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Avrunding senker gjerne avstemningsfrekvensen litt samtidig som subben faktisk klarer å spille en del lavere enn avstemningsfrekvensen, etter min erfaring hvertfall.
Men etter min SMAK har du altfor høy avstemning allerede for musikkbruk. Men prøv å runde av porten skikkelig i første omgang. Da med en avrunding som har minst radius på r=5cm i begge endene av porten.
Om du er på jakt etter mer lydtrykk i dB drag bør du gå til innkjøp av tangamperemeter som måler både dc og ac. Et veldig viktig verktøy!Jonas Tautra
Comment
-
tangamperemeter er ikke noe problem, har mange liggende på jobben.
hmm,, hvis jeg skal runde av så mye må jeg nok gjøre porten lengre å smale inn den litt, men det har ikke noe å si,.
JA for musikk er den noe for høyt tunet, men utroli pen lyd i den,..
problemet er at den spiller ikke så dypt egentli, men er bare å lage en ny port å sette i
men er det på selve elementet eller ampen jeg skal måle strømmen som går?!
Comment
-
SKeptisk når du sier pen lyd Mine subber spiller ikke engang så høyt i frekvens som dine er tunet til.. 33hz tuning på det elementet med mye effekt hadde vært helt rått, det er jeg helt siker på!
Du kan bruke tangamperemeteret til å måle hvor mye effekt som går inn på elementet og hvor mye impedansen går opp når du spiller. Dette såklart sammen med et multimeter.Jonas Tautra
Comment
Comment